Sunday, November 17, 2019

Login

Dagje uit vissen

Zaterdag zijn we heerlijk uit vissen gegaan. Het was een echt dagje uit, er werd voedsel geregeld voor ongeveer 10 man, drank voor 15 man. Gelukkig waren we maar met vijf personen. Aangezien ikzelf Paramaribo nog niet had verlaten was de rit naar de rivier voor mij ook aardig interessant. Het was marktdag dus stonden we een half uur lang vast in langzaam rijdend verkeer, wat mij de gelegenheid bood om alles goed te bekijken. Toen was het tijd om de befaamde brug over te rijden. Eenmaal op de brug werd mij geattendeerd op een soort eilandje in het midden van de rivier op 3 km afstand van de brug. Het zal jullie niet verbazen dat het geen eiland betrof, maar een Duits schip dat men hier tijdens de tweede wereldoorlog heeft laten zinken. Dat laten zinken ging prima, alleen het eruit halen daar is het nooit van gekomen met als gevolg dat er midden in een drukke rivier een vergane boot half uit het water steekt.

Na een drie kwartier over hobbelige wegen te hebben gereden (Toyota bedankt voor de land cruiser) zijn we aangekomen op de plaats van de bestemming. Bij een groepje hutten worden boten verhuurd. Gelukkig heeft onze boot een dakje over driekwart van de lengte. Verder is de boot een meter of 10 lang en 2 meter breed. Na een stukje gevaren te hebben over een prachtige rivier omringd door jungle en muskieten komen we aan op een kansrijke positie om een overheerlijk avondmaal naar binnen te slepen. We vissen met levende garnalen en dat schijnt fantastisch aas te zijn. Binnen 5 minuten is het dan ook raak als kim de eerste vis naar binnen hengelt. Ik volg binnen enkele minuten met een “snoek” zoals ze dat hier noemen. Dat was voor mij ook weer alle actie van de dag wat het vissen betreft. Gelukkig werd er door de rest de een na de andere vis binnengehengeld. Ook de giftige ballonvis was aan de haak geslagen. Een komisch gezicht, want deze vis blaast zichzelf helemaal op als een ballontje. Na een paar uur wat gevist en gevaren te hebben werd het tijd om de terugweg aan te vangen. Na wat in het rond te hebben gekeken kwam ik op het lumineuze idee om eens lekker op de voorplecht te gaan liggen. Aangezien er regen werd verwacht en het behoorlijk bewolkt was leek mij dit uitermate veilig. Na drie kwartier werd ik wakker gemaakt en ik ben nu beter bekend onder de naam lobsterman. De rug zo rood als een kreeft.

Gelukkig verkopen ze hier ook after sun, speciaal voor achterlijke toeristen zoals mij. Nadeel is dat je toeristen natuurlijk wel moet afzetten, dus een bus kost 72 Surinaamse dollar wat ongeveer neerkomt op 17,50 euro. Maar ach wat is een kleine 20 euro voor heerlijke verkoeling…….

Klik hier voor mooie plaatjes.