Sunday, November 17, 2019

Login

Anaula

Weekend Anaula resort.

Afgelopen weekend was het zover, een fijne teambuilding op het Anaula resort. Voor deze temabuilding hebben we een t-shirt ontworpen. Dit in de style van Fokke & Sukke. Met een knipoog richting Suriname.

(Wakti ta tamara = Wacht tot morgen)

Anaula is en paradijselijk eilandje in het midden van de Suriname rivier nog voorbij het brokopondo stuwmeer, ergens in het binnenland. De rit erheen was al een ervaring op zich. Na 2 uurtjes over de highway te hebben gereden begon de ellende. Of beter gezegd het asfalt hield op. 3,5 uur stuiteren in een afgeleefde Isuzu bus op een stoeltje waar iedereen boven de 1,5 meter wat krap op zit. Na de nodige kuilen en hobbels kwamen we aan bij Atjoni. Daar houd de weg helemaal op en konden we alle bagage overbrengen op een uitgeholde boomstam. De bagage was op weg en het was tijd om onszelf in te schepen in uitgeholde boomstam nummer twee. 40 pk achter een boom doet wonderen, dus na een goede 45 minuten hadden we zicht op ons paradijsje. Boot uitgeladen, bedje geïnspecteerd, kastje gevuld en toen tijd voor een biertje. Er was afgesproken dat we zelf onze drank en eten mee zouden nemen. 84 halve liters leek ons aardig genoeg…… Niets was minder waar maar gelukkig had het resort ook nog een koelkastje vol. De eerste dag eerst lekker het zwembad in gedoken en daarna was het met de boot naar de dichtstbijzijnde sula (stroomversnelling). Het is ongeveer een jacuzzi, massage en bad in 1. Na het avondeten en de nodige biertjes was het de hoogste tijd om op kaaiman jacht te gaan. Lekker in het donker met de boot, beetje met je zaklamp op het water schijnen en wachten op die roodgloeiende oogjes. Ongeveer 4 kaaimannen van dichtbij gezien en nog een paar op afstand. We hebben wat plaatjes geschoten.

Dag twee begon om half 7 met een duik in het zwembad, gevolgd door een stevig ontbijt. Tijd voor het bezoek aan een Marron dorp. Een dorpje met wat hutjes van palmbladeren en natuurlijk de kroeg. Schooltje bekeken, kerkje bekeken, lokale dames bekeken en hup de boot weer in. Na lekker verbrand en verkoelt te zijn in de sula was het de hoogste tijd voor wat bier en een middagdutje. In de avond was er een complete band opgetrommeld. Lekker een biertje aan de bar gedaan en naar dansende mensen gekeken. Zelf nog de voetjes van de vloer getild maar uiteraard niet teveel, er moet iemand voor zorgen dat het bier op komt. Nachtelijk duikje in het zwembad gedaan, heerlijk geslapen en mentaal voorbereid op de terugreis. Volgende ochtend even een kleine duik genomen, in de hangmat gelegen en een lunch in het restaurantje. Alles en iedereen weer in de boot en lekker terug naar de grote stad. Veilig en wel een uur voor schema aangekomen en bijna direct mn bed ingedoken want de volgende ochtend om negen uur hadden we onze belangrijkste afspraak tot dan toe in Suriname.

Het was ons opgevallen dat er de laatste tijd iets teveel beestjes in ons huis aanwezig waren. Een beetje beestjes is okay, daar ontkom je in de tropen niet aan, maar zodra de kakkerlakken uit de gootsteen komen drijven en de mieren vrolijk hun nest betreden via de vloer in de woonkamer dan gaat er ons inziens iets fout. Gelukkig was om negen uur in de ochtend onze afspraak. De twee redders in nood van het bedrijf Killit. De naam zegt al genoeg, deze beste jongens maken korte metten met alles wat kruipt, vliegt of zich op andere manieren voorbeweegt. Het is ondertussen een uurtje of 5 geleden dat deze jongens iets met gif deden en ik kan melden dat ik dit zit te typen tussen de stervende kakkerlakken. Een beetje nasty maar het geeft wel een goed gevoel, boy die beesten zijn vies zeg! Check it out!

Dit was het weer tot zover, de groeten Frank en Toine